Szukam mieszkania/noclegu

Jesteś osobą uchodźczą z Ukrainy i nie masz gdzie się podziać? Wypełnij formularz, a my spróbujemy Ci pomóc w znalezieniu bezpłatnego kwaterunku.

Zgłoś się przez formularz Potrzebuję mieszkania

Pomożemy Ci znaleźć nocleg

Wiemy, jak trudne jest znalezienie mieszkania w obcym państwie. Bariera językowa i nieznajomość lokalnych realiów utrudniają sprawę. Spróbujemy Ci pomóc w znalezieniu tymczasowego, bezpłatnego kwaterunku dzięki gościnności osób mieszkających w Polsce.

Zgłoś się przez formularz Potrzebuję mieszkania

W jaki sposób możemy pomóc?

Jak to działa?

  • Zostaw zgłoszenie poprzez formularz Potrzebuję mieszkania lub telefonicznie pod numerem infolinii Ukraińskiego Domu w Warszawie: +48 727 805 764.
  • Zadzwonimy do Ciebie w ciągu kilku dni (obecnie to trwa najczęściej od 1 do 3 dni), żeby dopytać o szczegóły.
  • Po znalezieniu w naszej bazie oferty odpowiedniej do twoich potrzeb (liczba osób w rodzinie, lokalizacja), kontaktujemy się z osobą udostępniającą kwaterunek, opisujemy Twoje zgłoszenie i potwierdzamy, czy istnieje możliwość zakwaterowania.
  • Kiedy już mamy zgodę, przesyłamy obu stronom kontakt do siebie nawzajem, żebyście samodzielnie ustalili dalsze szczegóły związane z zakwaterowaniem.

Jedna propozycja

Zgłaszające się do nas osoby uchodźcze pytamy zawsze, czy biorą pod uwagę także inne lokalizacje, poza najczęściej zgłaszanymi (Warszawa i okolice, największe miasta Polski) i czy możemy wówczas szukać dla nich kwaterunku po całej Polsce, jeśli nie będzie ofert tam, dokąd zgłosiły zapotrzebowanie. Jeśli po znalezieniu kwaterunku rodzina uchodźcza się na niego nie zdecyduje, zachęcamy ją do samodzielnych poszukiwań (sprawdź poniżej: GDZIE SZUKAĆ KWATERUNKU SAMODZIELNIE?). Nasz zespół natomiast podejmuje zgłoszenie kolejnych osób, którym próbujemy pomóc.

Wypełnij formularz i zgłoś się po pomoc w znalezieniu bezpłatnego noclegu/kwaterunku!

O czym warto pamiętać?

Kilka wskazówek dla osób, które korzystają z solidarnościowego kwaterunku

Zajmujemy się noclegami dla osób
w kryzysie.

Skupiamy się na zapewnieniu kwaterunku dla osób uchodźczych wg podstawowych kryteriów, czyli – liczba osób, od kiedy itd. Nie mamy możliwości zadbać o realizację dodatkowych oczekiwań (dzielnica, szybki internet czy telewizor).

Pozostaw własne dane i kontakt do
siebie w formularzu!

Prosimy o podanie własnego numeru kontaktowego w formularzu, każde pośrednictwo wydłuża znalezienie noclegu. Zespół kwaterowania mówi po ukraińsku, więc bez problemu się porozumiemy.

Podejmij inicjatywę i skontaktuj się ze stroną przyjmującą!

Nie czekaj, aż osoba, która cię zaprasza skontaktuje się sama – odezwij się do niej, a jeśli nie odbiera, wyślij do niej sms! Jeśli obawiasz się, że nie znasz wystarczająco dobrze języka polskiego, poproś kogoś o pomoc, ale podejmuj kontakt z własnego numeru.

Zapytaj o zasady panujące w domu i o inne kwestie organizacyjne.

Po zakwaterowaniu warto już na początku omówić kwestie dotyczące wspólnego zamieszkania, żeby uniknąć nieporozumień. Potwierdź jeszcze raz, na jak długo możesz liczyć na zakwaterowanie i postaraj się dotrzymać terminu. Zapytaj, o czym trzeba wiedzieć np., czy możesz przyjmować gości w domu lub jak podzielić się obowiązkami, by zadbać o wspólną przestrzeń. Postaraj się poznać potrzeby domowników, np. w zakresie niepłoszenie
zwierząt domowych, uszanowania spokoju osób starszych lub chorych, niepalenia
papierosów na klatce schodowej ze względu na sąsiadów itp.

Jesteś w dużej grupie?

Nie wypełniaj tego formularza dla dużej grupy (na ponad 6 osób). Łączymy rodziny uchodźcze z rodzinami przyjmującymi, jednak noclegów zbiorowych wciąż brakuje. W sytuacji dużej grupy, prosimy o podzielenie na mniejsze, kilkuosobowe rodziny/grupy, z których każda oddzielnie wypełnia formularz i ustala jednego przedstawiciela do kontaktu. Dzięki temu szansa na zakwaterowanie mocno wzrośnie.

Zadbaj o responsywność, sprawdzaj telefon, podejmuj kontakt

Kiedy już nadejdzie Twoja kolej, najpierw skontaktujemy się z Tobą telefonicznie w sprawie szczegółów. Gdy dobierzemy ofertę kwaterunku do Twoich potrzeb, połączymy cię z osobą oferującą zakwaterowanie i przekażemy Wam do siebie nawzajem kontakty. Odbieraj telefon, oddzwaniaj, informuj osobę oferującą kwaterunek o większych zmianach.

Musisz odwołać przyjazd?

Koniecznie poinformuj o tym osobę, do której zmierzasz. Nie możesz się dodzwonić? Napisz do niej sms! Dzięki sprawnej komunikacji, szanse, że będzie chciała pomóc kolejnym osobom, jest znacznie większa.

Odpowiedzialność

Wiele osób przyjmujących przygotowuje się na Twój przyjazd – czasami wyposaża przestrzeń w dodatkowe meble, podejmuje się reorganizacji domu, robi większe zakupy. Prosimy – uszanuj ich wysiłek i nie zmieniaj miejsca z przyczyn, które nie wiążą się z absolutną koniecznością (np. brak telewizora). Każda taka zmiana obniża szanse innych osób uchodźczych na znalezienie w kryzysie bezpłatnego kwaterunku.

Czy zapewniamy osobne mieszkanie dla osób uchodźczych?

Wszystko zależy od tego, jaką przestrzeń osoby przyjmujące mogą udostępnić w ramach solidarnościowego kwaterunku. Oddzielne mieszkanie zdarza się jednak rzadko, najczęściej jest to pokój lub dwa pokoje, czasami część domu w mieszkaniu z właścicielami albo z innymi uchodźcami.

Czy zapewniamy transport dla uchodźców do znalezionego przez nas miejsca zakwaterowania?

Niestety nie zapewniamy transportu do miejsca zamieszkania. Nasza rola polega na połączeniu i skontaktowaniu ze sobą osób uchodźczych oraz tych, które udostępniają kwaterunek. Następnie obie strony umawiają się bezpośrednio w sprawie takich szczegółów jak adres i godzina spotkania.

Na jak długo zapewniamy kwaterunek dla uchodźców?

Zależy to od możliwości i deklaracji osób, które udostępniają miejsce do zamieszkania. Najczęściej kwaterunek jest dostępny od tygodnia do dwóch miesięcy.

Czy znajdujemy mieszkanie w dokładnie wskazanej przez uchodźcę/uchodźczynię lokalizacji?

Oczywiście, zawsze staramy się znaleźć mieszkanie w okolicy (miasto, miejscowość), którą wskazują uchodźczynie/uchodźcy, ale nie zawsze nam się to udaje, zwłaszcza w dużych miastach. Jeśli nie możemy znaleźć miejsca we wskazanym mieście, szukamy domu w dodatkowo wskazanych miejscowościach.

Czy weryfikujemy osoby, które udostępniają kwaterunek?

Nie pobieramy bardzo szczegółowych danych osobowych ani od osób udostępniających kwaterunek, ani od osób uchodźczych.

Czy oferujemy kilka mieszkań do wyboru? Czy możemy wysłać zdjęcia miejsc, które oferujemy?

Nie mamy możliwości zaoferowania kilku lokalizacji kwaterunku do wyboru ani możliwości wysyłania zdjęć miejsca kwaterunku. Zależy nam, aby w ramach solidarnościowego kwaterunku były spełnione podstawowe potrzeby, czyli bezpieczna przestrzeń do życia. Jednak nie mamy wpływu na zaspokajanie dodatkowych potrzeb jak np. dostępność wi-fi czy telewizji.

Czy poszukujemy mieszkań na wynajem?

Kiedy ktoś potrzebuje pomocy w przeglądzie ofert na stronie lub wsparcia w wykonaniu telefonu do właściciela mieszkania, można poprosić o nie w punkcie konsultacyjnym Ukraińskiego Domu w Warszawie.

Czy szukamy kwaterunku tylko w Polsce czy także w innych państwach?

Zajmujemy się poszukiwaniem kwaterunku jedynie w Polsce.

Czy szukacie zawczasu mieszkania dla osób uchodźczych, zanim przybędą do Polski?

Niestety nie, ponieważ wiele osób, poszukujących kwaterunku z większym wyprzedzeniem (np. jeszcze przed wyjazdem z Ukrainy), zmienia plany lub z innych przyczyn nie dociera na miejsce
zakwaterowania. Tymczasem z tej możliwości mogłyby skorzystać osoby będące już na miejscu – nie możemy blokować miejsc.

Prosimy o wypełnienie formularza „Potrzebuję kwaterunku” na naszej stronie, dopiero gdy osoba/rodzina jest już w Polsce i najlepiej nie wcześniej, niż 1–3 dni (maksymalnie do 5) przed zaistnieniem potrzeby zakwaterowania.

Dlaczego nie szukacie mieszkania z większym wyprzedzeniem czasowym?

Wciąż jest bardzo dużo osób uchodźczych z Ukrainy potrzebujących kwaterunku, a nasz zespół ma ograniczone możliwości. Robimy jednak, co możemy, żeby pomóc jak największej liczbie osób. Dlatego w pierwszej kolejności staramy się wesprzeć tych, którzy już są w kryzysie i potrzebują mieszkania jak najszybciej.

Ile czasu potrzebujecie na poszukiwania kwaterunku?

Zwykle udaje nam się znaleźć kwaterunek w ciągu 1–3 dni. Osoby, którym nie udało się znaleźć kwaterunku, również o tym informujemy i zachęcamy do podjęcia próby samodzielnie lub wypełnienie formularza po kilku tygodniach.

Czy można poprosić o wymianę zaproponowanego kwaterunku na inne, jeżeli się nie spodoba?

Korzystamy głównie z solidarnościowych propozycji zamieszkania, co oznacza, że mamy tylko jedną ofertę dla jednej rodziny. Chyba że wydarzyło się coś poważnego i rodzina nie może mieszkać w miejscu, gdzie znaleźliśmy kwaterunek.

Gdzie się zgłosić, jeśli masz obawy dotyczące Twojego/Waszego bezpieczeństwa w miejscu zakwaterowania?

Zadzwoń na infolinię Ukraińskiego Domu w Warszawie: +48 727 805 764 i wybierz opcję: Mieszkania. Taka informacja zostanie szybko przekazana do zespołu kwaterunku i jeśli sytuacja będzie tego wymagać, postaramy się jak najszybciej znaleźć dla Ciebie alternatywę.

Lista linków pomocnych w poszukiwaniu bezpłatnego kwaterunku/noclegu

Liczba osób uchodźczych z Ukrainy, potrzebujących zakwaterowania znacznie przewyższa liczbę osób, które je oferują. Mimo, że dotychczas udało nam się pomóc ponad 12 000 osób, wypełnienie formularza na stronie Ukraińskiego Domu niestety nie gwarantuje otrzymania kwaterunku, jakiego potrzebujesz. Zachęcamy więc do samodzielnych poszukiwań również w ramach innych inicjatyw. Oto lista linków, które mogą Ci się przydać:

Kontakt z nami

Godziny pracy działu kwaterunku:

Poniedziałek – piątek
10:00–18:00

Wypełnij formularz Potrzebuję mieszkania lub zadzwoń na infolinię Ukraińskiego Domu: +48 727 805 764 i wybierz opcję Mieszkania (pod tym numerem uzyskasz także pomoc w wypełnieniu formularza).